Mailade Kenneth Johansson (c)

Här kommer en kopia på mailet jag skickade Kenneth, han svarade nästan omedelbart, väldigt uppskattat!

Hej Kenneth!

Skriver angående ärendet i Marks kommun om familjehemsbarnen. Vet att du igår träffat en av mammorna som blivit fråntagen två barn efter att ha haft hand om dom i flera år. Detta är det fallet jag följer och kämpar för att dom ska få upprättelse.
Det jag undrar över är, vad kan du göra åt saken?
Antar att det är någonting du kan göra i och med att familjemamman träffat dig.

Jag har mailat Markskommun och deras socialtjänst flertal ggr men dom skickar bara automatsvar, vilket iofs inte är så konstigt då jag hoppas att det är många som mailar dom om detta.
Men vet ni om det händer något, eller skjuts bara ärendet framåt i tiden?
Kan inte för allt i världen förstå hur det kan vara viktigare att ordna upp inom förvaltningarna i Marks kommun innan man ger upprättelse åt barnen, dom har väntat över ett år, det måste väl ändå räknas till psykisk misshandel för barnen från Marks kommuns sida.
Snälla hjälp denna familj, framförallt dessa barn.
Alla pappersvändare som ska arbeta med detta fall verkar inte komma någon vart.

MVH Jenny

Kenneths svar

Hej Jenny,

tack så mycket för ditt mail och dina synpunkter.

Som riksdagsledamot är det viktigt för mig att lyssna på människor som har erfarenheter att delge. Jag tycker många familjehem gör ett mycket bra jobb och vi behöver bra familjehem även i framtiden. Därför vill jag förbättra villkoren för familjehemmen och bl.a. arbetar nu för att den s.k. Barnskyddsutredningen ska genomföras. Tillsynen är viktig och därför har den fått en ny huvudman - Socialstyrelsen - och mer resurser.

Jag har diskuterat med Eva vid flera tillfällen och får den vägen insikt i vardagen. Jag har också en bild över vad som är kritiken på Marks kommun och utgår ifraån att de, inte minst utifrån Socialstyrelsens rapport, åtgärdar bristerna.

Det är inte min uppgift att gå in i enskilda fall. Men min utgångspunkt är alltid vad som är bäst för barnen.

Med vänlig hälsning

Kenneth Johansson






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0